Vill du höra hu en förvandlar 20.000 kr. till 10 miljoner kronor på mindre än två år? Då får du här en kort berättelse som om några år blir skrivit böcker om. Om 10 år, då utmanar vi de stora hajarna! #110itimmen

TRENDDAYS VILDA RESA

Jag, Kasper, ska nu berätta om den otroliga resa vi har varit på med Trendday in till vidare. Och hur vi har hanterat allt ifrån att vara ekonomiskt pressade till att ta emot en investering från stora affärsfolk. När man i en ålder av 21 och 23 år, får en snygg miljonn evaluation och en massa pengar, är det inte lätt att se var det börjar och slutar.

I April 2015 startade vi en liten webshops som kostade oss 5.000 kr. Men när en inte har mere än 20.000 kr totalt, var det mycket pengar. För de 20.000 kr. skulle där inköpas ett varulager och ändå behöva ha pengar över till marknadsföring. Både jag och Camilla hade firma vid sidan om, men sålde båda eftersom vi såg ett stort potential i Trendday. 

Det lite lustiga med denna hisdtoria är, att både jag och Camilla gick på Køge Handelskole i Danmark - men kände inte varandra överhuvudtaget. Vart fall inte förrän tredje året. - På det tredje året, delades minklass upp för att vi till sist var för få elever i klassen. Och som den person jag nu är, tar jag det mesta som det kommer. Även om jag nu fick besked på att välja vilken klass jag ville in i, valde jag av lathet att strunta i det. Det betydde därför att jag kom i en klass där bara ett par stycken från första klassen gick. När jag äntligen fick ett överblick över mina klasskamrater  var där en liten fågel som sa att Camilla också hade en affär som sålde tjejkläder. 

Men det var inte så lätt att komma in på livet av Camilla och hennes affär. Hon hade ju en butik som, efter omständigheterna, funkade fint. Varför skulle jag bara koma in från sidan och ta halva hennes business? Och jag kan lova er, att med bästa salesman stil och pitch i världsklass till slut överbevisade henne om att vi tillsammans kunde ta hennes butik till nästa level.

Jag kommer ihåg att vi inte kunde enas om vad firman skulle heta. Men som oftast, så blev vi till sist eniga om detta med. Trendday stiftades faktiskt i Februari 2015, men själva webshoppen öpnade först i April. När vi började, satt vi på ett litet rum där vi också packade från. Omsättningen var inte mer än 30.000 - 50.000 i månaden när vi började, det betydde att vi också hade andra jobb vid sidan om. En arbetsvecka på n80-90 timar var inte helt onormalt - och så är det faktiskt fortfarande. 

När vi ett och ett halvt år senare blev eniga om att det var nu eller aldrig, sa vi upp våra jobb och gick fulltid på Trendday. Vi omsatte för så mycket, att vi inte hann med med ett arbete vid sidan om. Vi blev överens att gå "all in" på vårt hjärtebarn, även om vi inte kunde hämta ut lön den första månaden och bara precis häll skinnet på näsan de nästkommande månader.

Vi var oerfarna på många områden, men kom snabbt till enighet om att få tag på några investorer. med penger från dessa, kunde vi växa med den raketfarten vi hade bestämt oss för. 
I Oktober 2016 får vi några coola investorer med. Stiftarna bakom Nortlander Tours A/S, trodde så mycket på oss, att vi fick en stor pengapåse och en fin miljon valuation. De artiklar som skrivits om oss i förbindelse med investeringen, kan ni hitta här:

Trendsonline.dk skrev en artikel - läs den här:  Den danske webshop Trendday er værdisat til millionbeløb. Via ritzau skrev också en väldigt fin artikel - läs den här:  Trendday er værdisat til millionbeløb .

 

En pengapåse från våra investorer betydde större varulager och mera växt!

Här är en bild från några av februaris beställningar

Nu blir det kul! 

När investeringen var på plats, och vi hade pengar att leka med, vände allt plötsligt oväntat. I november möttes vi av en mur som vi inte hade sett komma. Plötsligt stod vi med ett för stort varulager och sålde inte tillräckligt för att kunna betala en ny räkning. Som jag skrev tidigare, brukar jag ta det som det kommer. Men denna gången hade jag svett på pannan! Skulle vi berätta för våra investorer att pengarna snart var slut? Det proppfulla varulagret var precis innan Black Friday, Julen och Januari rean. Och då hände det... Black Friday! - 280.000 omsatte vi för den dagen! BOM! Hela november omsatte vi för en miljon, likaså i december och januari. Sedan mars 2015, har vi vuxit med över 700%. Så om du en dag inte vill stå med ett likviditetsproblem, så se till att inte prosa ditt lager!


Från 20.000 kr. till 10 milljoner kronor!

När vi började i 2015, hade vi ett startkapital på 20.000 kr. I år har vi ett mål att omsätta för 10 miljoner kronor. När vi gör det, har vi genomsnitt vuxit 350% vart år sedan vi började. Det är vi rätt stolta över! Sen vi började har vi flyttat till större lokaler, fakstisk mitt i centrala Köpenhamn vid Tivoli. Sen investeringen, har vi anställt 6 medarbetare och förväntar att anställa ytterligare 5 innan slutet av 2018.

E-Handelspriset 2017

Fredagen d. 17 mars blir vi uppringda av FDIH som fbesättar att Trendday är nominerad till b.la. Danmarks bästa nya E-handelsverksamhet, och Bästa B2C verksamhet med en omsättning på 3 - 30 millioner kroner. 

Det var med tårar i ögonen, at jag berättade hur stolta och glada vi var. Vi glädjer oss till denna dag, och är säkra på att dagen efter blir fantastisk oavsett om vi vinner eller ej (självfallet vinner vi).

Du hittar fler informationer om den stora dagen här: E-handelsprisen 2017

Referencer og artikler om Trendday

Har du inte fått nog än? Då kan du läsa de här artiklarna som publicerats genom de top åren vi varit igång.H
Trendsonline - Månedens bubbles
Facebook Business - Succeshistorie
Meebox - Sådan byggede Trendday en millionforretning
Idag - Unge iværksættere har på kort tid skabt millionforretning
Branchebladettoej - Ny dansk webshop værdisættes til millioner